zondag 17 juni 2012

Doodle art

Bij 'doodle art' werk je met een gewoon kladschriftje, boekje. Je begint met een klein tekeningetje en je voegt er telkens een nieuw tekeningetje bij, zo bouw je een geheel op tot je tekening de hele pagina bedekt.






Dit lijkt me een leuk uitgangspunt omdat het aansluit bij de leefwereld van lagere- en middelbare schoolkinderen. Tijdens de les dwalen hun gedachten af en in hun boeken vind je al snel een tekeningetje terug in de marge. De leerkracht kan dit als instap gebruiken : Wie doet dat wel eens ? Wil iemand eens zo'n tekening tonen in zijn boek(en)?

Wanneer de leerlingen zelf aan de slag gaan lijkt het me leuk om met een verhaal te werken. Je kan de leerlingen niet zomaar vragen om een "doodle" te tekenen zonder een inspiratiebron om uit te putten. Zo wordt het ook moeilijk om een geheel te bekomen.
Ik zou vertrekken vanuit een kort verhaal dat in stappen wordt verteld. Na het voorlezen van elk 'hoofdstukje' vraagt de leerkracht om een beeld te tekenen dat bij het verhaal past. Bij elk hoofdstuk komt er iets bij tot het verhaal (en dus ook de tekening) volledig is.

Belangrijk : benadruk het 'fantasie'-aspect, niet de juistheid, of 'schoonheid' is belangrijk, maar wel de inhoud !



1 opmerking: